<<< POWRÓT


 Program
przygotowania do przyjęcia posługi liturgicznej LEKTORA

 


- Program przeznaczony jest dla ministrantów – kandydatów na lektora powyżej 13 roku życia.
- Autor programu: ks. mgr lic. Zbigniew Chmielewski



PLAN PROGRAMU

Wprowadzenie.
1. Cele ogólne edukacyjno – wychowawcze.
2. Treści programowe.
3. Procedury osiągania celów.
4. Opis założonych osiągnięć.



Wprowadzenie
Dokumenty Soboru Watykańskiego II przypominają, że lektorzy spełniają prawdziwą funkcję liturgiczną (KL 29). W związku z tym, w każdej parafii powinni być ministranci Słowa – LEKTORZY. Funkcja ta jest wzniosłą posługą. Należy więc przygotowywać kandydatów do posługi czytania liturgicznego we wspólnocie parafialnej.
Niniejszy program ma na celu przygotowanie kandydatów do przyjęcia posługi lektora. Kurs kończy się sprawdzianem wiadomości z przerobionego materiału i dopuszczaniem do promocji lektorskiej.

1. Cele ogólne: edukacyjno – wychowawcze

1. pogłębienie życia wewnętrznego;
2. zapoznanie się z podstawami wiedzy biblijnej;
3. zapoznanie się z zagadnieniami liturgicznymi;
4. pozyskanie zdolności poprawnego czytania;
5. umacnianie więzi koleżeńskich;
6. wypracowanie dyscypliny zespołowej;
7. aktywizowanie do współpracy z parafią i środowiskiem.

2. Treści programowe

 

Lp.

Obszar tematyczny

Zadania

Rozwiązania organizacyjne

Osiągnięte wiadomości, umiejętności, postawy

I

Formacja wewnętrzna

Ø       pogłębienie życia religijnego

Ø       wzmocnienie więzi międzyludzkich

Ø       praca nad sobą

Ø       uczenie się troski o kościół parafialny

Ø       konferencje ascetyczne

Ø       adoracje Najświętszego Sakramentu

Ø       indywidualne rozmowy z prowadzącymi kurs (duchownymi)

Ø       prowadzi życie godne chrześcijanina

Ø       potrafi odnaleźć się w grupie społecznej

Ø       posiada kierownika duchowego

Ø       jest odpowiedzialny za swoją wspólnotę parafialną i kościół

II

Formacja biblijna

Ø       poznanie zagadnień: geografia Ziemi Świętej, historia zbawienia, proces powstawania Pisma świętego, natchnienie biblijne, kanoniczność ksiąg biblijnych, język, przekłady

Ø       odkrywanie roli Biblii w życiu człowieka

Ø       uczenie się modlitwy inspirowanej Biblią

Ø       wykłady

Ø       godziny biblijne

Ø       indywidualna lektura Pisma świętego

Ø       zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu biblistyki

Ø       odczuwa potrzebę czytania Pisma Świętego

Ø       potrafi modlić się korzystając z Biblii

III

Formacja liturgiczna

Ø       poznanie prawa liturgicznego

Ø       zapoznanie się z symboliką liturgiczną, rokiem liturgicznym

Ø       poznanie liturgii Mszy Świętej, sakramentów i sakramentaliów

Ø       wykłady

Ø       ćwiczenia

Ø       czynny udział w sprawowanej liturgii

Ø       zna podstawowe zasady liturgiczne

Ø       umie spełniać posługę ministranta w zgromadzeniu liturgicznym

IV

Kultura żywego słowa. Ćwiczenia fonetyczne

Ø       poznawanie mechanizmu i fizjologia procesu mówienia

Ø       uczenie się poprawnego czytania

Ø       pozyskanie umiejętności posługiwania się poza głosowymi środkami ekspresji

Ø       wykłady

Ø       ćwiczenia

Ø       zna mechanizmy procesu mówienia

Ø       umie poprawnie odczytywać teksty liturgii Słowa

3. Procedury osiągania celów

a) Rozwiązania organizacyjne.
Spotkania odbywają się wg ustalonego grafiku.

b) Stosowane metody.
W zależności od prowadzonych przedsięwzięć stosujemy odpowiednie metody, które mają na celu ułatwić uczniom uzyskać zamierzony cel:
> ćwiczenia
> dyskusje
> lektura Pisma świętego
> metoda audiowizualna
> praca indywidualna
> praca w grupie
> praca z tekstem biblijnym
> udział w liturgii
> wykłady

c) Środki dydaktyczne:
Wykorzystane będą dostępne środki , w szczególności literatura fachowa, środki audiowizualne, internet, sprzęt liturgiczny.

4. Opis założonych osiągnięć

Zamierzeniem jest przygotować kandydatów, aby śmiało kroczyli za Jezusem. Pismo św. stało się jego codzienną lekturą. Kandydaci mają posiadać odpowiedni zasób wiedzy biblijnej i liturgicznej oraz zdolność wykorzystania jej służbie liturgicznej. Uczestnicy kursu mają mieć zdolność poprawnego czytania podczas liturgii. Mam nadzieję, że program przyczyni się do rozwoju.

Literatura
1. Adaszek M., Araszczuk S., Święte Triduum Paschalne, Legnica 1997
2. Mitek E., Lektor. Droga do liturgicznej posługi. Wrocław 2000
3. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2000
4. Płonka B. (opr.), Modlitwy ministranta, Katowice 1996
5. Sinka T, Ceremonie Mszy Świętej, Kraków 1998
6. Sinka T, Zarys liturgiki, Gościkowo – Paradyż 1988
7. Stencel E., Lektor i jego liturgiczna posługa, Pelplin 1994
8. Szczepaniec S., Ceremoniał posług liturgicznych, Kraków 1987
9. Szczypa J. (opr.), Króluj nam Chryste. Materiały pomocnicze w pracy z ministrantami. Część I, Sandomierz 1998

 

 

                                                             Rozkład materiału

 

Treści

L.g.

I. FORMACJA WEWNĘTRZNA

1.      Wiara lektora. Ufność lektora w dobroć Boga

2.      Posłuszeństwo lektora

3.      Boże wybranie lektora. Powołanie lektora

4.      Świętość posługi lektora

5.      Ewangelizacyjna powinność lektora

6.      Posługa lektora dla Bożej chwały

7.      Walka lektora z własnymi wadami

8.      Gorliwość lektora

9.      Kościół parafialny drugim domem lektora

1

1

1

1

1

1

1

1

1

II. FORMACJA BIBLIJNA

1.      Proces powstawania Pisma świętego. Natchnienie biblijne.

2.      Kościół katolicki o natchnieniu biblijnym. Kanoniczność Ksiąg biblijnych

3.      Języki biblijne. Przekłady Biblii

4.      Reguły czytania Biblii

5.      Biblia w życiu człowieka

6.      Biblia mocą inspirującą w modlitwie

7.      Biblia w Liturgii i katechezie

1

1

1

1

1

1

1

III. FORMACJA LITURGICZNA

1.      Niedziela - pierwszy dzień tygodnia

2.      Adwent - czas radosnego oczekiwania Mesjasza. Boże Narodzenie i okres Wcielenia Słowa Bożego

3.      Wielki Post - czas paschalnego przygotowania

4.      Wielki Tydzień i Triduum Paschalne

5.      Wielkanoc i okres Zbawczego Czynu Chrystusa

6.      Okres Zwykły w ciągu roku liturgicznego

7.      Msza święta - rodzaje, obrzędy wstępne i liturgia Słowa Bożego

8.      Msza święta - Liturgia eucharystyczna i obrzędy końcowe

9.      Przepisy liturgiczne - księgi, rubryki i zwyczaje

10.  Znaki liturgiczne - postawy i gesty oraz szaty, kolory i naczynia

11.  Formy słowne w liturgii - pozdrowienia, hymny, psalmy, kantyki i aklamacje

12.  Przestrzeń liturgiczna - kościół i jego wnętrze

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

IV. KULTURA ŻYWEGO SŁOWA. ĆWICZENIA FONETYCZNE

1.      Mechanizm i fizjologia procesu mówienia. Emisja głosu

2.      Artykulacja samogłosek i spółgłosek

3.      Przekaz głosowy akcentów. Akcent symboliczny - dźwiękonaśladowczy

4.      Frazowanie wypowiedzi. Znaki interpunkcyjne

5.      Przygotowanie tekstu do czytania. Interpretacja głosowa zapisanego tekstu

6.      Pozagłosowe środki ekspresji

7.      Czytanie zdań pojedynczych, złożonych współrzędnie i podrzędnie

8.      Czytanie zdań podrzędnych okolicznikowych oraz słów wtrąconych i w nawiasach

9.      Czytanie zdań wielokrotnie złożonych. Znaki przestankowe w zdaniach złożonych

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

<<< POWRÓT